Moldoveni vs. restul tarii

2 Noiembrie 2008

Cand intalnesc o persoana noua, dupa prezentari si „acomodare”, vine intrebarea „Si…din ce oras esti?”. Replica o primesc in functie de sexul interlocutorului:

1. Masculin: „Ooo!!! Esti moldoveanca deci! [ranjet de la o ureche la cealalta]” – gata, mi s-a lipit eticheta pe frunte;

2. Feminin: „Aha. Si de ce ai venit tocmai la Bucuresti pentru facultate? Nu era mai aproape la Iasi?” – wtf?! 😐

Aud tot felul de prejudecati despre moldoveni, dar mai ales despre moldovence: sunt rele, sunt invatate de mamele lor (tot moldovence) sa manipuleze barbatii si sa ii fure (ma si vad fugind cu barbatul alteia sub brat :)), mincinoase, „rele de musca” (acusi aud ca sugem sange ca sa supravietuim), usuratice, lenese, materialiste si as putea continua pana maine dimineata.

In ce secol zicem ca traim? Si totusi, atat le poate mintea unor romani (pentru ca eu nu impart etichete cu oltean, ardelean, dobrogean, muntean sau bucurestean – sa nu uitam ca provincia trebuie separata clar de cei de la capitala).

In primul an de facultate am locuit intr-un camin de studenti in care erau adunati omuleti din toate colturile tarii. Eu am stat in camera cu o tipa din Slobozia, una din Turnu Magurele si una din Sinaia. Normal ca se mai faceau glume legate de zonele din care provenim, dar niciodata nu am simtit vreo prejudecata in comportamentul lor. Tot in acea perioada am dat peste un tip din Buzau care m-a amuzat teribil. Dupa ce a aflat ca sunt moldoveanca, se gandeste sa-mi dea o lectie de geografie: „Si sa stii ca Buzaul nu e in Moldova, da?”. Ok, esti tare la geografie, nu vrei sa faci cativa pasi sa nu iti calc granitele?!

Dupa un timp, la locul de munca, aud niste colege barfind-o pe tipa care a ocupat postul inaintea mea, „moldoveanca aia afurisita”. Cand le-am zis ca si eu tot din Moldova vin, s-a facut tacere. Probabil au continuat mai tarziu, pe hol, sa arunce cu sageti in amandoua.

Din cauza unor limitati de genul asta, unora le e frica sa spuna din ce oras provin, le e frica sa nu fie inclusi intr-o anumita categorie si judecati in functie de aceasta. Chiar merita sa minti, sa te ascunzi doar ca sa stai pe langa persoane de acest gen?

23 Responses to “Moldoveni vs. restul tarii”

  1. Diana Says:

    eu sunt in bucuresti de cand ma stiu. si sunt de parere ca bucurestenii sunt fitosi si lenesi si superficiali. si iubesc oamenii din provincie. mai ales moldovenii si ardelenii. ai ce invata de la ei dom’le. si sunt mandra ca esti prietena mea si ca esti o fata minunata, fara pic de rautate in ea. si am avut de-a lungul anilor aproape numai prietene din estul tarii si au fost toate grozave. sunt OAMENI. care te ajuta la greu. si niste femei cu capul pe umeri si harnice si gospodine bune, si sufletiste, si prietene bune. deci…numai idiotii au prejudecati.
    luv u bah! >:D<

  2. Diana Says:

    ps: parerea mea despre bucuresteni e fondata in timp datorita oamenilor peste care am dat…dar poate fi contrazisa, bineinteles 😛

  3. Elsa Says:

    Ma iubeste femeile! 😛

  4. Fără Sens Says:

    Eu stau niţel mai sus de Bucureşti dar am ales să fac facultatea în Iaşi. Mi se pare superb oraşul (şi nu am o lună, două decând sunt în el). Oamenii sunt foarte săritori, vorbăreţi şi nu au prea multe fiţe în cap.

  5. Elsa Says:

    Asta ziceam si eu, e o alegere personala in ce oras decizi sa studiezi/sa locuiesti. Nu am mai fost in Iasi din februarie, poate remediez lucrul asta curand 🙂

  6. baghy Says:

    Moldovencele sunt bune dar au gura mare

  7. Elsa Says:

    Am zis eu ca sunt fete bune :)) In ce sens „gura mare”?

  8. chaka Says:

    Un prieten de-al meu, tot moldovean, spune ca sunteti superiori genetic si din cauza asta ati cucerit toate domeniile si sunteti peste tot. :))) Moldovenii sunt de treaba. 😀

  9. DJAx3L Says:

    Moldovencele sunt frumoase. Cele mai frumoasa. Punct o:-)

  10. Teniescu Says:

    Hm … sunt sexy moldovencele. 🙂 Sa ne dai niste poze.

  11. baghy Says:

    vorbesc mult

  12. NoTopic Says:

    Eu sunt din Ploiesti. Acum stau in Brasov…de 4 ani…
    In anul I am aflat ca „Ploiestiul e plin de tigani”…atat!! Asta e singurul lucru cunoscut/ aprobat in unalimitate (de catre toti cei care n-au pus macar o data in viata lor piciorul in Ploiesti)..restul?! Restul e tacere…!! ar zice cineva…
    M-am saturat de etichetele astea aruncate asa…sa fie…si de toti cei care cred orbeste-n ele.
    Despre moldovence pe aici se aude ca-s rele foc, se enerveaza repede si rari scapi fara bataie, sunt rele de gura si te fac cu ou si cu otet mai bine ca oricine, sunt secshi de te ia ameteala, sunt bune la pat (dar doamne fereste sa nu faci treaba buna ca nu mai iesi din mana lor… :)) )…etc…
    De vreo doua luni insa am cunoscut o moldoveanca…rea?!..din contra…copilaroasa, glumeata, de viata, saritoare…nervoasa?! Ha!!…prea calma….Rea de gura?! n-ai sa vezi…cu toate ca uneori chiar ar avea motive….secshi?! Asta da…da’ nu doar atat…frumoasa de-a binelea!!…buna la pat?! Chiar va asteptati sa v-o zic si p’asta?! 😛
    Si atunci…stau si ma intreb…am nimerit eu tocmai exceptia care confirma regula?! Neah!!…n-am eu norocul asta….
    Fiecare om e diferit de cei din jur…esti bun sau rau, destept sau prost, educat sau badaran, saritor sau egoist…toate depind de tine si de educatia primita nu de satul/comuna/orasul/judetul/tara in care ti-a fost dat sa apari pe lume…

  13. Elsa Says:

    @NoTopic: Ca bine zici! 🙂

  14. dyutzza Says:

    Moldovencele rulz!! :))

    Serios vorbind, scrisesem si eu un post cu discriminarea usoara intre bucuresteni si moldoveni. Auzeam ca moldovenii sunt tarani, ca moldovencele sunt curve. Da, frumoase, dar curve. Mda. Sa fim seriosi, criteriul locului de unde provenim conteaza putin.
    Si totusi, ca studenta in anul 1 – si bacauanca – si incercam sa nu vorbesc cu accent etc. De ce? Dupa un timp, am si uitat de asta. Colegii sunt foarte open minded fata de moldoveni si nu numai, dar vbesc din perspectiva mea.
    Poate aceste diferente facute intentionat de oameni, mai ales de tineri, intre bucuresteni si moldoveni/ardeleni/olteni apar in urma educatiei, a ideilor impuse de anturaj si a acelor persoane care le afecteaza perceptia generala, persoane din „cealalta regiune”.

    Greetings!

  15. Elsa Says:

    @Teniescu: poze cu moldovence? google it 😛

  16. Teniescu Says:

    Si cum sa te caut ? 😀

  17. lecocher Says:

    Am auzit un banc la un moment dat, cum ca moldovencele sunt precum nucile, se coc in „Moldova” si se sparg in toata tara. Trebuie sa recunoasteti ca desi e misogin e futere 🙂 Bineinteles ca s-ar putea spune asta si despre ardelence, oltence, maramuresence, dambovitence(bucurestencele ce locuiesc pe malul Dambovitei, le stim prea bine :P) etc. n-ai cum sa te feresti de etichetarile gratuite. Eu sunt bucovinean, dar pt ca sunt din jud. Suceava evident pic in cutia cu moldoveni in ochii multor ignoranti. Nu ca ar fi un lucru rau, dar asa suntem vazuti. Trebuie sa fac clar pt toata lumea, si cum o imagine face cat o mie de cuvinte, there you go:
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Greater_Romania_histprov.svg
    Bucovinei i se spune mai comun „nordul Moldovei” deci sunt si moldovean. Oricum o fi, eu is mandru de zona in care lociuesc, e prea frumos!

    A da, si moldovencele ruleaza! Sunt dezarmante de-a binelea…

  18. Tamias Says:

    Elsa eu zic ca judeci gresit…daca ai fi altceva tot te-ar eticheta cumva. Eu sunt din Ardeal si fac facultatea la Iasi..provin si dintr-o zona unde romanii sunt minoritari… iar cand is intrebat de unde is mi se spune direct ca aaa unguru! Deci stai linistita ca peste tot se pune etichete de genul asta si te clasifica .. ptr ca asta e firea tuturor .. sa aiba prejudecati .. si tu ai .. chiar daca nu zici unele chestii cu voce tare.
    Deci oricum de oricunde ai fi daca mergi in alta parte o sa gandeasca lumea (chiar daca nu iti zice) ceva despre tine in legatura cu locul de unde provii..
    🙂

  19. Teniescu Says:

    Tamias e ungur !! Ahahaha ! :))

  20. angi Says:

    cand t face cineva…moldoveanca tampita(sa zicem) nu zice in sensu de moldoveanca sinonim cu tampita…zice pur si simplu moldoveanca,pt ca esti nu?…asa cum tu cand cand vb cu prietenii tai romani de exemplu despre un arab,il numesti simplu: ARABU’.Asta nu e jignire,omu tre sa inteleaga altfel chiar ii ingust la mine.si mituri dinastea despre orice neam exista,si io pot sa inventez p loc si sa par si credibila:))

  21. syl_oltenia Says:

    EU SUNT OLTEANCA CA DE ALTFEL TOATE RUDELE MELE SI ODATA CE AM AJUNS SA STUDIEZ IN BANAT, MAI PRECIS IN TIMISOARA AM DESCOPERIT CAT DE INFECTI SI RAI SI NARROW MINDED POT FI UNII OAMENI:BANATENII IN GENERE. AM AVUT PARTE NUMAI DE PREJUDECATI CUM CA OLTENII SE TRAG DIN TIGANI K AM IMPANZIT TOATA TARA IN SPECIAL BANATUL SI CA LE FURAM LOCURILE DE MUNK SI K OLTENCELE SUNT COTATE DUPA MOLDOVENCE CA FIIND CURVE!!!! POT SA ZIC K AM CALATORIT SI VIZITAT SI ALTE ZONE ALE TARII CA GALATIUL SI AM INTALNIT SI OAMENI DIN ALTE REGIUNI DAR OAMENI MAI RAI CA BANATENII N AM INTALNIT !!!!!!!!!!!! MOLDOVENII SUNT OAMENI DE TREABA, CALDUROSI SI PLINI DE VIATA ! DESI FUNNY FELUL LOR DE A VB SUNT SUPER OAMENI MOTIV PT CARE AM AJUNS SA URASC BANATENII MAI ALES BAIETII SI MOTIV PT CARE PRIETENUL MEU E MOLDOVEAN DIN GALATI IAR PRIETENA MEA MOLDOVEANK IAR IN REST SUNT NUMAI INCONJURATA DE OLTENI SI ARDELENI ! NU INCERC SA FAC O PLEDOARIE PT ACESTE REGIUNI INSA BANATUL O FI FRUNCEA DAR NOI TOTI CEILALTI FORMAM CAPUL !

  22. ardelean Says:

    moldovenii ADEVARATI au mai ramas prin zona neamtului sau suceava unde a fost influenta transilvana in rest sau cam corcitl, pacat de ei si de istoricul lor iau subjugat miticii pe la 1859 dupa aia 1918 cu tot cu ceausescu si mutarile 😦


Lasă un răspuns

